Ostatní pravidla

Obsah článku:

Stamina a body zdraví

Tento systém umožňuje postavám s tím, jak postupují na vyšší úrovně, vydržet víc ran a přitom ponechává možnost, aby jeden šťastný útok dokázal srazit postavu na kolena.

Stamina

Stamina je mírou toho, jak postava dokáže proměnit přímé zásahy ve škrábnutí nebo údery na plocho, které nemají vážné následky. Podobně jako životy ve standardních pravidlech D&D, stamina stoupá s tím, jak postava získává vyšší úrovně, takže postava na vysoké úrovni má daleko větší schopnost odvrátit nebo vydržet útoky na ní mířené. Většina typů zranění snižuje právě staminu.

Postavy získávají body staminy postupem na vyšší úrovně. Stejně jako u životů ve standardních pravidlech D&D, na každé úrovni postava hodí kostkou podle své vitality a přičte opravu za Odolnost; výsledek přičte ke své celkové velikosti staminy. (Stejně jako u životů postava na každé úrovni získává minimálně 1 bod staminy, bez ohledu na hod nebo opravu za Odolnost.) Postava na 1. úrovni si staminu nehází, získává maximální možný počet, tak jak to ukazuje tabulka Stamina.

Povolání Stamina na 1. úrovni Hod na vitalitu
Barbar 12 + Odl k12
Bard 6 + Odl k6
Bojovník 10 + Odl k10
Čaroděj 4 + Odl k4
Druid 8 + Odl k8
Hraničář 8 + Odl k8
Kněz 8 + Odl k8
Kouzelník 4 + Odl k4
Mnich 8 + Odl k8
Paladin 10 + Odl k10
Tulák 6 + Odl k6

Body zranění

Body zranění měří, kolik fyzického zranění je postava schopna vydržet. Zranění zbraní snižuje body zdraví pouze v případě, že již byly vyčerpány všechny body staminy nebo když je postava zasažena kritickým zásahem.

Postava má tolik bodů zdraví, kolik je velikost její současné Odolnosti.

Kritické zásahy

Kritický zásah zraňuje stejně jako zásah klasický, ale místo aby zranění snížilo staminu, odečítá se přímo z bodů zdraví. Kritické zásahy nezpůsobují zranění navíc; proto nemá žádná zbraň v tomto systému v údajích o kritickém zásahu uveden násobitel.

Většina zbraní si ponechává svůj normální rozsah hrozby kritikou. Pokud ale měla zbraň násobitel v případě kritického zásahu větší než ×2, pak se rozsah hrozby kritikou dané zbraně zvyšuje o 1 za každý další násobek, tak jako to ukazuje níže tabulka.

Násobek Nový rozsah hrozby
×3 17-18
×4 16-18
×5 15-18

Zranění a smrt

Stamina a body zdraví dohromady udávají, jak těžké je postavu zranit a zabít. Zranění z každého úspěšného útoku a z každého souboje se sčítají, snižují staminu postavy nebo její body zdraví tak dlouho, dokud jí všechny nedojdou.

Stínové zranění

Tento systém nerozlišuje mezi smrtícím a stínovým zraněním. Útoky a efekty, které normálně působí stínové zranění snižují staminu, s výjimkou kritických zásahů, které snižují body zdraví.

Žádná stamina

Jakmile má staminu 0, postava již není nadále schopna vyhýbat se skutečnému fyzickému zranění. Jakékoli další zranění, které ji potká, už snižuje její body zdraví.

Zásah do těla

Jakmile jsou postavě poprvé sníženy body zdraví - i jen jeden jediný - je unavená. Postihy za únavu trvají, dokud si postava neodpočine nebo dokud jí není vyléčeno fyzické zranění, pokud to nastane dříve. Další fyzické zranění už nezpůsobuje další únavu ani vyčerpání.

Navíc kdykoli je postavě způsobeno fyzické zranění, musí uspět v hodu na záchranu na Výdrž (TO 5 + počet životů útokem ubraných) nebo bude ochromena na 1 kolo. (Jakákoliv jiná postava jí může standardní akcí pomoci se ze zásahu vzpamatovat; tato akce ukončí stav ochromení).

0 bodů zdraví

Body zranění nemohou klesnout pod 0; jakékoliv zranění, které by způsobilo pokles počtu bodů zdraví pod 0, sníží prostě počet bodů zdraví postavy na 0.

Jakmile má postava 0 bodů zdraví, je vyřazena a musí hodit na záchranu na Výdrž vůči TO 15. Pokud v hodu uspěje, je pouze vyřazena. Pokud ne, upadne do bezvědomí a začne umírat.

Pro vyřazenou postavu platí všechna normální pravidla.

Umírání: Umírající postava je v bezvědomí a blízka smrti. Každé kolo, když je na řadě, si umírající postava musí hodit na záchranu na Výdrž (TO 10, + 1 za každé další kolo od prvního). Pokud neuspěje, zemře.

Jestliže postava v hodu na záchranu uspěje o méně než 5, nezemře, ale její stav se nijak nezlepší. Nadále umírá a každé další kolo si musí znovu házet na záchranu na Výdrž.

Pokud postava v hodu na záchranu uspěje o více než 5, ale méně než o 10, je stabilizovaná ale zůstává v bezvědomí.

Když postava v hodu na záchranu uspěje o více než 10, je vyřazená a při vědomí.

Jiná postava se může pokusit umírající postavu stabilizovat ověřením Léčení vůči TO 15. Je to standardní akce, která provokuje k příležitostnému útoku.

Stabilizované postavy a léčení

Stabilizovaná postava je v bezvědomí. Každou hodinu musí stabilizovaná postava uspět v hodu na záchranu na Výdrž (TO 10, +1 za každou hodinu po první), aby byla nadále stabilizovaná.

Jestliže postava v hodu neuspěje, začne umírat.

Pokud postava v hodu na záchranu uspěje o méně než 5, její stav se nezhorší, ale ani nezlepší. Je nadále v bezvědomí, ale stabilizovaná a každou hodinu si musí znovu házet na záchranu na Výdrž.

Když postava v hodu na záchranu uspěje o více než 5, je vyřazená a při vědomí.

Stabilizovaná postava, která je při vědomí, má 0 bodů zdraví a je odkázaná sama na sebe, má 10%, že si během dne začne přirozené léčit svá zranění.

Jakmile si jednou postava odkázaná sama na sebe začne přirozenou cestou léčit body zdraví, už jí nehrozí nebezpečí, že by začala umírat.

Léčení s pomocí: Umírající postava může být stabilizována ověřením Léčení vůči TO 15 (standardní akce provokující k příležitostnému útoku). Hodinu poté, co byla ošetřením svých ran umírající postava stabilizována, hoď k%. Má šanci 10%, že nebude vědomí, v kterémžto okamžiku už začne být jen vyřazená. Pokud zůstane v bezvědomí, každou další hodinu má stejnou šanci, že se probere. Body zranění si ovšem léčí, i když je v bezvědomí; jakmile získá 1 nebo více bodů zdraví, vědomí se jí vrátí a postava může normálně jednat.

Speciální zranění

Systém staminy určitým způsobem mění efekty některých speciálních útoků a druhů zranění.

Coup de grace

Coup de grace funguje normálně v tom, že zaručí automatický zásah a kritický zásah (takže zranění jím způsobené jde rovnou do bodů zdraví cíle). Pokud obránce zranění přežije, musí uspět v hodu na záchranu na Výdrž (TO 10 + množství způsobeného zranění) nebo zemře.

Masivní zranění

Pravidla pro masivní zranění se v tomto systému neaplikují.

Léčení

Poté, co je postava zraněna, si může ztracenou staminu i body zdraví léčit přirozenou cestou (v průběhu hodin nebo dní) nebo pomocí magie. V žádném případě však postava nemůže získat více staminy ani bodů zdraví, než je její normální počet.

Přirozené léčení

Postavy si ztracenou staminu obnovují rychlostí 1 bodu staminy za hodinu za úroveň postavy.

Po celonočním odpočinku si postava vyléčí 1 bod zranění za úroveň postavy (minimálně 1 za noc) nebo dvojnásobek tohoto počtu, pokud leží v posteli 24 hodin. Jakékoli významné přerušení odpočinku znamená, že se postava nijak nevyléčí.

Léčení s pomocí

Postava, která se podrobuje dlouhodobé léčbě, si ztracenou staminu a body zdraví obnovuje dvojnásobnou rychlostí.

Magické léčení

Kouzla, která léčí životy, fungují v tomto systému trochu jinak. Kouzla léčící náhodné množství životů na základě hodu kostkou obnoví tolik staminy, kolik hod kostkou určí a jakékoliv případné opravy přičítané normálně k těmto hodům (úroveň sesilatele apod.) vyléčí body zdraví.

Kouzla nebo efekty, které navrací pevně stanovené množství životů, léčí vždy nejprve ztracené body zdraví a potom obnovují staminu.

CP a nestvůry

Stamina je zavedena pouze u "heroických" povolání, jako jsou třeba povolání postav ze standardních pravidel nebo různá prestižní povolání. CP povolání - adept, aristokrat, expert, obyvatel a válečník - nedávají žádnou staminu (na 1. ani žádné jiné úrovni). Takovéto postavy mají jen body zdraví v množství odpovídajícím jejich Odolnosti. Všechna zranění udělená takovýmto tvorům se aplikují přímo na body zdraví.

Na druhou stranu, většina nestvůr má jak staminu, tak i body zdraví. Nestvůry Malé, Střední a Velké mají tolik bodů zdraví, kolik je jejich Odolnost. Tvorové menší nebo větší si počet svých bodů zdraví násobí koeficientem vyplývajícím z jejich velikosti, viz tabulka.

Velikost Násobek bodů zdraví
Droboučký ×1/8
Miniaturní ×1/4
Drobný ×1/2
Malý ×1
Střední ×1
Velký ×1
Obrovský ×2
Gigantický ×4
Kolosální ×8

Celkový počet staminy nestvůr je roven počtu životů, které by normálně měly, v závislosti na jejich typu a Odolnosti. DM se může rozhodnout nedávat žádnou staminu tvorům, které pro VP znamenají jen malou nebo vůbec žádnou hrozbu, např. domestikovaná zvířata.

Tvorové bez Odolnosti

Pokud tvor nemá žádnou velikost Odolnosti, nemá ani staminu. Místo toho má tolik bodů zdraví, kolik by měl mít staminu na základě svého typu a vitality. Takovíto tvorové ovšem nemohou nikdy být unaveni ani ochromeni, když je někdo zraní.

Bonusové životy

Pokud by tvor měl díky svému typu nějaké bonusové životy, pokládají se za bonusové body zdraví. Totéž platí pro jakýkoliv trvalý efekt, který zvyšuje celkový počet životů postavy.

Rychlé léčení

Tvorové s rychlým léčením si obnovují staminu neobyčejně vysokou rychlostí, obvykle 1 nebo více bodů za kolo, tak jak je to uvedeno v popisu této schopnosti.

Jestliže tvor rychlým léčením nemá velikost Odolnosti, rychlé léčení mu místo toho stejnou rychlostí léčí body zdraví. Neplatí to ale pro tvora, který nemá staminu, ale má Odolnost. Takový tvor nemá z rychlého léčení žádnou výhodu.

Regenerace

Veškeré zranění udělené tvoru s regenerací snižuje pouze staminu, a to i v případě kritického zásahu. Tvor si automaticky léčí staminu udávaným počtem bodů za kolo. Regenerující tvor, který už nemá žádnou staminu, je unavený stejně, jako by byl zraněn za body zdraví. Zranění navíc však nezpůsobují pokles bodů zdraví.

Některé typy útoků způsobují regenerujícímu se tvoru automaticky zranění fyzické, za body zdraví. Hodem na záchranu na Výdrž (TO 10 + utržené zranění) se je ale může pokusit převést na zranění staminy, které dokáže normálně regenerovat. Jinak funguje regenerace normálně.

Nebezpečnost nestvůr

Pokud mají velikost Odolnosti, NB Gigantických a Kolosálních tvorů zvyš o 1.

Nestvůry s dělenou NB mají NB zvýšenu o jeden stupeň (místo 1/4 mají 1/3, místo 1/2 mají 1, atd.).

< Stamina a body zdraví >
Body kouzel Hody s Gaussovou křivkou
Napsal Rytíř 27.02.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 10 příspěvků.
ČAS 0.13056206703186 secREMOTE_IP: 18.221.165.246