Ostatní pravidla

Obsah článku:

Body kouzel

Zde uvedený systém bodů kouzel umožňuje sesilatelům volněji si vybírat a volit kouzla, která sešlou během jednoho dne.

Každý sesilatel má v závislosti na své úrovni určitou zásobu bodů kouzel (viz tabulka Body kouzel na den). Postavy navíc získávají body kouzel i za své vysoké velikosti vlastností (stejně jako normální sesilatel za vysoký stupeň vlastnosti bonusová kouzla; viz níže Bonusové body kouzel). Tyto body kouzel dodávají kouzlům sesilatele magickou energii: aby kouzlo seslal, sesilatel na něj musí vydat příslušný počet bodů kouzel, podle úrovně kouzla (viz níže Seslání kouzla). Jakmile jsou jednou vydány, body kouzel jsou ztraceny až do okamžiku, kdy si postava dostatečně odpočine (viz níže).

Úroveň Sesilatel
1. 3
2. 4
3. 8
4. 14
5. 19
6. 29
7. 37
8. 51
9. 63
10. 81
11. 97
12. 115
13. 131
14. 149
15. 165
16. 183
17. 199
18. 217
19. 233
20. 249

Bonusové body kouzel a bonusová kouzla

Každý sesilatel, který by normálně dostával bonusová kouzla za vysokou vlastnost, dostává místo toho bonusové body kouzel.

Počet bonusových bodů kouzel získaných díky vysoké vlastnosti zjistíš, když v tabulce Bonusové body kouzel najdeš řádku s odpovídající hodnotou vlastnosti. Vycházej přitom z té vlastnosti, která je pro tvého sesilatele klíčová.

Potom najdi sloupec s nejvyšší úrovní kouzla, kterou postava dokáže seslat na základě své úrovně povolání (a to i když nemá dostatečně vysokou vlastnost na to, aby mohla kouzla dané úrovně sesílat). Tam, kde se řádek se sloupcem kříží, nalezneš počet bonusových bodů kouzel, které postava získá. Kdykoli se trvale změní její vlastnost, tato hodnota se může změnit též, v závislosti na nové velikosti. Stejně tak se změní, kdykoli postava získá novou úroveň.

Hodnota - Bonusové body kouzel (podle maximální úrovně kouzla) -
0 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.
12-13 - 1 1 1 1 1 1 1 1 1
14-15 - 1 4 4 4 4 4 4 4 4
16-17 - 1 4 9 9 9 9 9 9 9
18-19 - 2 4 9 16 16 16 16 16 16
20-21 - 2 5 10 17 26 26 26 26 26
22-23 - 2 8 13 20 29 40 40 40 40
24-25 - 2 8 18 25 34 45 58 58 58
26-27 - 2 8 18 32 41 52 65 80 80
28-29 - 3 9 19 33 51 62 75 90 107
30-31 - 3 12 22 36 54 76 89 104 121
32-33 - 3 12 24 38 56 78 104 119 136
34-35 - 3 12 27 48 66 88 114 144 161
36-37 - 4 13 28 49 76 98 124 154 188
38-39 - 4 16 31 52 77 110 136 166 200
40-41 - 4 16 36 57 84 117 156 186 220
42-43 - 4 16 36 64 91 124 163 208 242
44-45 - 5 17 37 65 101 134 173 218 269
46-47 - 5 20 40 68 104 148 187 232 283
48-49 - 5 20 45 73 109 153 205 250 301
50-51 - 5 20 45 80 116 160 212 272 323
atd...

Životní síla

Každé seslané kouzlo vysává ze sesilatele zdraví a jeho sílu. Získat a usměrnit magickou energii je nebezpečné a vysilující, minimálně stejně náročné, jako těžká manuální práce nebo delší fyzické úsilí. Zásoba bodů kouzel představuje nejen mentální, ale i fyzický limit moci postavy.

Když počet bodů kouzel sesilatele v zásobě klesne na polovinu jeho maxima a méně, je unavený.

Když počet bodů kouzel sesilatele v zásobě klesne na jednu čtvrtinu jeho maxima a méně, je vyčerpaný.

Např. Leorik, sesilatel na 1. úrovni, má 3 body kouzel (2 za svou úroveň, bonusový +1 za vysokou Inteligenci). Do boje vstoupí tím, že na své spojence sešle požehnání. Na Leorika to nemá žádný vliv, protože má stále víc jak polovinu svých celkových bodů kouzel. Pokud však během boje sešle magickou střelu, na což dá další bod, začne být unavený, protože mu zbývá už jen jedna třetina bodů kouzel. Jestliže v boji sešle ještě jedno kouzlo za poslední bod, nejen, že pro tento den vyčerpá všechna svá kouzla, ale vyčerpané bude i jeho tělo.

Obnova bodů kouzel

Sesilatelé musí odpočívat, aby si obnovili body kouzel i svou fyzickou sílu a svěžest. Pokud vyčerpaná postava 1 hodinu odpočívá, bude už jen unavená - a počet jejích bodů kouzel se zvýší na jednu třetinu jejího normálního maxima (zbytky zaokrouhluj dolů). Druhá hodina odpočinku navrátí postavě další třetinu bodů. Vyžaduje to ale dalších 6 hodin odpočinku, aby se obnovila i zbývající třetina bodů a zmizely následky únavy a minulého sesílání kouzel. Kouzla, která odstraňují únavu a vyčerpání (jako je uzdrav a navrácení) dodají příjemci stejně sil, jako by odpočíval první dvě hodiny; má tedy dvě třetiny svého normálního maxima bodů.

Běžná únava: Pokud je sesilatel cílem nějakého efektu, který způsobuje únavu nebo vyčerpání, ztrácí příslušný počet bodů i bez toho, že by nějaká kouzla seslal. Jestliže bude unavený, jeho počet bodů v zásobě klesne na polovinu jeho maxima (zaokrouhluj dolů) a pokud bude vyčerpán, jeho celkový počet bodů klesne na jednu čtvrtinu normálního maxima.

Sesílání kouzel

Sesilatelé ve Středozemi si kouzla nepřipravují - sesílají je spontánně. Mohou seslat jakékoliv kouzlo, které znají, tím, že na to vydají příslušný počet bodů kouzel.

Seslání každého kouzla stojí určitý počet bodů kouzel. Čím vyšší je jeho úroveň, tím víc bodů stojí. Cenu každého kouzla udává tabulka Cena v bodech kouzel.

Úroveň kouzla Cena v bodech kouzel
0 0*
1. 1
2. 3
3. 5
4. 7
5. 9
6. 11
7. 13
8. 15
9. 17
* Seslat kouzlo 0. úrovně nestojí žádný bod.
Pokud je sesilatel schopen sesílat kouzla 0. úrovně, může jich prostě seslat denně tři + tolikrát, kolik bodů kouzel dostává jeho povolání na 1. úrovni.

Při určování efektů kouzel v rámci tohoto systému se sesilatelé počítají svou normální sesilatelskou úroveň, ovšem s jednou důležitou výjimkou. Kouzla zraňující více kostkami v závislosti na úrovni sesilatele (jako je magická střela, spalující světlo nebo blesk) zraňují vždy tak, jako by je seslala postava s nejmenší možnou úrovní povolání, které je dokáže seslat. Kouzla, která zraňují jen částečně na základě úrovně sesilatele, nezraňují však různým počtem hodů kostkou právě v závislosti na úrovni sesilatele (jako je stvoř plamen nebo kouzlo způsob), používají při určování výsledného zranění normální úroveň sesilatele. Všechny ostatní efekty, včetně dosahu a doby trvání, se ale odvíjejí od normální úrovně sesilatele.

Tak např. ohnivá koule zraňuje různými hody kostkou, v závislosti na úrovni sesilatele. Takže když ji sešle kouzelník používající tento systém, zraní s ní za 5k6 (jako by jí seslal kouzelník na 5. úrovni, protože to je minimální úroveň, kterou musí kouzelník mít, aby ohnivou kouli mohl seslat). Čaroděj, který sešle to samé kouzlo, jím zraní za 6k6, protože minimální úroveň čaroděje schopného seslat ohnivou kouli je 6.

Pokud postava chce, může zvýšit zranění způsobené kouzlem tím, že do něj vloží víc bodů kouzel. Každý 1 bod vydaný navíc v době sesílání kouzla zvýší pro účely způsobení zranění efektivní úroveň sesilatele o 1. Postava nemůže zvýšit sesilatelskou úroveň zraňujícího kouzla nad svou normální úroveň sesilatele ani nad maximum určené kouzlem.

Takže např. i na 7. úrovni bude blesk seslaný Leorikem zraňovat jen za 5k6 (stejně jako od kouzelníka na 5. úrovni), když na to nedá body navíc. Pokud na to dá navíc 1 bod kouzel (čili místo 5 zaplatí za blesk 6 bodů), kouzlo zraní za 6k6. Druhý bod navíc by zvýšil zranění na 7k6, víc bodů už však na to vydat nemůže, protože její úroveň sesilatele je pouze 7. Kdyby měla 10. nebo vyšší úroveň, mohla by dát na toto navíc až 5 bodů, čímž by zvýšila zranění na 10k6, maximum povolené pro kouzlo blesk.

Podobně pak jeho kouzlo magická střela vyšle jen jednu střelu, když na to nedá body navíc. Dva body navíc zvýší sesilatelskou úroveň kouzla z 1. na 3. úroveň, díky čemuž vyšle ještě jednu střelu. Může tímto způsobem vydat až 6 bodů, čímž zvýší efektivní sesilatelskou úroveň pro účely odvození zranění na 7 a sešle tak celkem čtyři střely najedou. Pokud by měl 9. nebo vyšší úroveň, mohl by vydat celkem až 8 bodů, což je maximum pro toto kouzlo a seslal by tím pět střel (stejně jako sesilatel na 9. úrovni).

Metamagie a body kouzel

V systému bodů kouzel si sesilatelé nemusí připravovat předem metamagické verze svých kouzel - aplikovat metamagický efekt na kouzlo se mohou rozhodnout během jeho sesílání. Nezvyšují tím dobu potřebnou k seslání kouzla.

Cena se aplikuje navíc v bodech kouzel na každé kouzlo, které je sesíláno s pomocí metamagické odbornosti. Tato možnost dává postavě maximální volnost ve volbě toho, jaká kouzla bude sesílat. Ve skutečnosti musí postava za kouzlo zaplatit tak, jako by bylo vyšší úrovně, podle úpravy popsané v metamagické odbornosti. Postava nemůže sesílat kouzla, jejichž metamagický efekt(y) navýšil efektivní úroveň obtížnosti kouzla nad úroveň, kterou je ještě postava schopna seslat.

Např. na 7. úrovni je Mialee schopna sesílat kouzla 4. úrovně. Může tedy zesílit kouzlo 2. úrovně nebo seslat klidné kouzlo 3. úrovně anebo zesílit a ještě umocnit kouzlo 1. úrovně. Nemůže ovšem zesílit kouzla 3. ani klidně seslat kouzla 4. úrovně (protože to by zvýšilo efektivní úroveň obtížnosti kouzla na 5).

Sesilatelská úroveň kouzla pro účely zraňování (viz výše) se nemění, a to ani v případě, že metamagická odbornost zvýší minimální sesilatelskou úroveň daného kouzla. Např. urychlená ohnivá koule stále zraňuje stejně, jako by ji seslal sesilatel na 5. úrovni, pokud se sesilatel zároveň nerozhodne zaplatit body kouzel navíc, aby tuto úroveň sesilatele zvýšil.

Pokud tedy např. Mialee zesílí svou magickou střelu, bude jí to stát 5 bodů kouzel (jakoby to bylo kouzlo 3. úrovně), ale vystřelí jen jednu střelu, která ovšem zraní za (1k4+1)×1,5 životů. Pokud na to vydá dalších 6 bodů (celkem tedy 11), sesilatelská úroveň magické střely se zvýší na 7. a kouzlo pak vystřelí čtyři střely, které zraní celkem za (4k4+4)×1,5 životů.

Druhá možnost je jednodušší, ale ne tak pružná a přizpůsobivá. Při této možnosti platí, že každá volba metamagické odbornosti umožní postavě ji aplikovat třikrát denně bez nutnosti platit jakékoliv body kouzel navíc. Normální limit pro maximální úroveň kouzla samozřejmě nadále platí (kouzelník na 7. úrovni tak může např. zesílit jen kouzlo 2. úrovně).

Tyto dvě možnosti můžeš ovšem i kombinovat a dovolit pak sesilatelům s metamagickou odborností použít ji třikrát denně zdarma, a každým dalším použitím za cenu platby body kouzel. Tuto kombinaci ovšem zvol jen v tom případě, že ti nijak nevadí, když budou tvé postavy přímo hýřit metamagickými kouzly.

Související poznámky

Ztratí-li postava pozici kouzla (když např. obdrží zápornou úroveň), ztratí místo toho tolik bodů kouzel, kolik je třeba na seslání kouzla té nejvyšší úrovně, jaké zvládne.

Kouzla, která umožňují postavě získat zpět nebo seslat znovu kouzlo, v tomto systému nefungují. (Nedávalo by žádný smysl mít kouzlo, které by ti dalo více bodů kouzel, protože buďto zaplatíš víc, než kolik získáš, nebo nezískáš nic anebo získáš víc, než kolik jsi zaplatil.) Předměty fungující na podobném principu už ovšem působit mohou, i když trochu jinak - navrátí tolik bodů kouzel, kolik jich je třeba k seslání kouzla dané úrovně. Tak např. perla moci na kouzla 3. úrovně by při aktivaci navrátila do zásoby bodů postavy 5 bodů kouzel.

Napsal Rytíř 27.02.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 10 příspěvků.
ČAS 0.13295412063599 secREMOTE_IP: 3.129.13.201