O hraní

Rytíř
14.3.2007 08:47
Vybavení a výstroj postav ve Středozemi, měnový systém a používání dovednosti Řemesla.
Autorská citace #1
14.3.2007 08:47 - Vannax
Dva dotazy:
1.jak se používá zbrojový bonus / snížené zranění
2.jakpa je možné, že mezi zbrojemi není slavný elfský mitril?
Autorská citace #2
14.3.2007 09:55 - Malabar
no vypada to dosti propracovane a dobre, laka me si to zahrat.
Autorská citace #3
14.3.2007 09:59 - Dalcor
Mají všechny národy stejné mince, nebo každý jiný?
Autorská citace #4
14.3.2007 10:52 - Rytíř
Ad zbroje: přemýšlel jsem, jestli sem dát přímo, všechny ty nepovinný pravidla... nakonec jsem se rozhod jen pro odkaz a dodat změny. Což je lepší pro toho, kdo ty pravidla zná, zase ale horší pro toho, kdo hraje klasický dnd.. možná to ještě přehodnotim :)
Odkaz na tyhle pravidla najdete v úvodním článku ke hraní ve Středozemi - mj. je pod odkazem Hrdinové Ardy. ty pravidla jsou přeložená v našem SRD
Ad mince - mam za to, že je to poměrně promixované. Gondor, stejně jako všechny velké říše, si razil vlastní mince, ale neměli pokud vím problémy s tím přijmout jiné. Z hlediska hladšího chodu hry jsem proto napsal, že mince jsou hodnotné sami o sobě, a je tím pádem relativně jedno, co na obchodníka vytáhnete... Moc jsem zatím nepromejšlel jak to maj elfové, určitě ale taky nějaký platidlo mít musí, jen směna zboží je hloupost, kor ve styku s lidmi, že :)
Autorská citace #5
14.3.2007 10:53 - Rytíř
Malabar: a to na zveřejnění čeká ještě přes 10 článků.. :) jsou to texty, co jsem vyplodil v průběhu několika let, takže něco málo se nahromadilo... každopádně dík za pochvalu :)
Autorská citace #6
14.3.2007 11:55 - Malabar
No tak to sem zvedav ... , skoda ze si to nezahraju, ale budu aspon cist clanky a predstavovat si jaky by to bylo :) Tak me napadlo ze se svoji skupinou by ste mohly psat povidky ze hry co jste vodehraly, je to jen napad. :)
Autorská citace #7
14.3.2007 15:43 - Rytíř
Nejen že bysme mohly, už je píšem :) Teda jeden z nás.. viz Leorik
Autorská citace #8
14.3.2007 16:03 - Malabar
aaaah ... ja si rikal ze tu neco takoveho asi je . . . no tak du na to
Autorská citace #9
14.3.2007 20:47 - LZJ
Má ten váš měnový systém nějakou přímou vazbu na ten standardní z DnD, na míry a váhy? Já přemýšlel nad měnovým systémem, který by víc vycházel z reálnývh mincí, ale zároveň byl snadno použitelný v DnD a vyšlo mi toto:
  • halíř = 1cp - malá mince často jednostranná, stříbro s mědí 1:1, cca 2 g a 1,5 cm v průměru
  • groš = 1sp=10cp - menší stříbrná mince, prakticky čisté stříbro, cca 5 g a 2,5 cm v průměru
  • tolar = 1gp=10sp - velká stříbrná mince, dtto, cca 50 g, 5,5 cm průměr, 2 mm tloušťka
  • dukát = 10gp=100sp - větší zlatí mince, ryzí zlato, cca 25 g a 4 cm průměr
Při zaokrouhlení libry na 500 g je libra asi 10 tolarů nebo 100 grošů, ale taky 20 dukátů, takže zlato je na převážení výhodnější.
Autorská citace #10
14.3.2007 21:41 - Alek
Co se týče těch platidel, znáte stránku téhle mincovny? Jsou tam fakt krásný dílka...nevím na kolik je to fakticky správně, ale na první pohled to vypadá docela seriózně:-) Jo a jsou tam i mince inspirovaný třebas dobou krále Artuše či Písní ledu a ohně od G.R.R. Martina...
Autorská citace #11
15.3.2007 10:45 - Rytíř
LZJ: tenhle měnový systém byl inspirován jedněma pravidlama pro hraní ve středozemi, co jsem taky někde objevil... ale kruci, který to.. jo, je to z Lord of the Rings Roleplaying Game (není to d20 hra, takový spíš skillbased pravidla.. zajímali mě tam právě tyhle vychytávky stran místopisu, je to docela dobře udělaný).
To cos psal vypadá hodně autenticky, ceny zboží jsi nechával stejný, jako jsou v tabulkách Dnd? Asi jo, kdo by se s tim předělával, že jo... :)
Autorská citace #12
16.3.2007 15:17 - LZJ
Rytíř - to moje jen jiná materializace - proto je tam převod na standardní cp/sp/gp. Ceny můžou být jakýkoli, já žadný extra ceník nemám.
Ty máš pro ten váš čtvrtkový systém nějaký převod cen, nebo máte prostě vlastní ceníky?
Autorská citace #13
16.3.2007 22:05 - Rytíř
S ceníkama si mě dostal... já nad tim kapku přemejšlel už když si ty ceny zmínil poprvý - žádnej ceník totiž nemáme! :) no fakt. Prostě to nějak nikdy nebylo důležitý. Postavy přišly do začátku vybavený, pak se toulaly hodně dlouho v divočině a pak přišly s důležitym pokladem, díky němuž získaly přízeň kdekoho a na nějaký drobný výdaje se od toho okamžiku nehledělo. A protože se tu nedají koupit magické věci, tak vlastně nebyl důvod se bohatstvím postav nějak zaobírat... Teď mi to připadá skoro až divný, ale já třeba fakt netuším, kolik mají kdo peněz :))
Jinak ty ceny bych asi řešil nějakým přepočtem, i když je pravda, že někde mi ceny z pravidel připadaj hodně divný... takže možná by z toho nakonec byl ceník. No měl bych se nad tím lehce zamyslet a něco zplodit, je to tak. Díky za postrčení :)
Autorská citace #14
10.4.2007 10:20 - Rytíř
Tak sem si řek, že nejjednodušší bude asi převod z klasika ceníku pro Dnd, v poměru založeném na přepočtu na měďáky. Čili přepočítat cenu z pravidel na měďáky a pak to případně převádět na měnu Středozemě.. sice trochu kostrbatý, ale dává to relativně akceptovatelný výsledky, přijde mi. Pokud ale máte někdo lepší nápad nebo vám to přijde jako blbost, sem s tím ;)
Autorská citace #15
10.4.2007 13:40 - Jerson
Mám jednu připomínku - Rohani zcela určitě nepoužívali dlouhý luk, když často jezdí na koni. Zcela jistě krátký, možná reflexní, určitě kompozitní.
Jinak cena luku v poměru k ceně šípu je dost malá. čtvrtinové poměry moc nechápu, zvlášť když je tam i poměr 1:100
Autorská citace #16
10.4.2007 13:47 - Rytíř
Já tam mam dlouhý? ajta, tak to je samo blbost, rozhodně krátkej..! Díky
Ceny peněz by měly relativně vycházet z cen matroše, z kterého jsou udělaný. Díky onomu čtvrcení mincí to vychází na poměr 1:16 poměr ceny stříbra na zlato při stejné váze/velikosti, což mi přijde akceptovatelný. No a měď je 1:100 prostě proto, aby se dalo platit za běžné komodity celými mincemi a přitom platilo, že najít váček plný stříbrňáků je terno! Poměr ceny měď vs. stříbro jsem nezjišťoval.. :)
Autorská citace #17
10.4.2007 14:41 - Jerson
Materiál na ceně výrobku není to nejdůležitější, pokud jsou dostupné (jako že na Ardě jsou). Práce a zpracování je snadno předčí.
Jinak zlato bylo 1:15 v Evropě a 1:5 v Japonsku, takže pměr 1:10 je vcelku vyhovující, když stejně zjedodušuješ. Je spíš o logiku, proč dělit na čtvrtiny mince ze stejného kovu. Poměr 1:100 taky zhruba odpovídá, i když je lepší platit jen stříbrem a mědí, zlato do toho netahat. Zvláště když máš mince různých hodnot
Autorská citace #18
10.4.2007 15:11 - Rytíř
Na ceně výrobku možná důležitý tolik není, ale na minci jo... zvlášť v době, kdy všechno upadá, tedy i obchod a dolování a veškerých komodit proto není žádný přehršel. Nepředpokládám totiž ve Středozemi krytí bankovek státními rezervami, abych tak řekl :) Měnový systém ale není moje silná stránka, rád se nechám poučit... to čtvrcení mi zas tak blbý ale nepřijde, vždyť i ta naše "zlámaná grešle" přece pochází z toho, že něco fakt nestálo ani tu nejmenší minci, takže se prostě rozpůlila.. nebo ne?
Autorská citace #19
10.4.2007 17:24 - Jerson
Jak to bylo s půlením mincí, to nevím, nikdy jsem na to fakticky nenarazil. Třeba Britové měli donedávna strašně složitou soustavu, kde byly osminy, a čtvrtiny a jedna a půl celky, ale žádný z poměrů nepřekročil 10 nebo 12. A ty máěš všechno 1:4 a jen jeden poměr 1:100 - to je prostě divné.
Osobně bych vůbec ty tříbrné a zlaté nedělil na menší a větší mince, taky nevíš, jestli máš pět tisícovek, jednoho TGM nebo padesát stovek - většinou to bude něco mezi a smysl řešit to má jen někdy (když za cigára v trafice platíš Masarykem)
Osobně myslím, že brát veškerou sumu jakoby v měďácích nebo později (po když nikdo měď neřeší, jako někteří neřeší stovky korun) ve stříbrňácích je zcela postačující. A smysl to má jen v případech, kdy někdo najde fakt hromadu mědi, kterou se občas nevyplatí ani odnášet.
Jinak pokud jde o zbraně a vůbec předměty obecně - už jsem to několikrát psal a tak to napíšu i tedy - je vcelku jedno, co je to za typ - cena se bude mnohem víc lišit mezi dvěma předměty stejného typu, ale odlišného provedení, než mezi dvěma předměty typu podobného.
Když dám příklad - hodinky stojí 50 - 20 000 Kč. Nůž stojí 100 - 50 000 Kč. Hodinky za 200 jsou levný šmejd, nůž za 200 to samé, i když je jakoby "dvakrát dražší než srovnatelné hodinky". Za 50 000 můžu mít naprosto dokonalý nůž nebo ojeté pojíždědlo - auto, motorku ...
Takže luky i meče stojí v podstatě stejně, šmejd luk je levnější než šmejd meč, ale dobrý luk a dobré meč stojí skoro stejně, o řád víc než mizerná kvalita.
Autorská citace #20
10.4.2007 21:02 - Rytíř
Hmm, ok, tak to zkusím - říkáš že víc druhů poměrů je na hlavu a souhlasím, že ty čtvrtinové přepočty jsou pro nás odkojence desítkové soustavy celkem matoucí :) Jak už jsem tu ale kdesi napsal, rád bych se pokud možno držel Tolkiena. Ten počítal s tím, že existuje i zlaté platidlo (mám ostatně velké podezření, že ony zprofanované doupěťácké "zlaťáky", "stříbrňáky" a "měďáky" má na svědomí právě on a jeho Bilbo, který hrnce právě s těmito mincemi našel ve zlobřím doupěti!). Navíc nikdy nikde neuváděl, že by mince měly nějaké zvláštní jméno.. natož aby se obtěžoval s nějakou tabulkou převodů. Takové věci se do hrdinského příběhu nehodí. ;) Nicméně víme, že hrnec se zlatými mincemi byl fakt velký poklad. A teď, jak na to, aby to byla pravda?
Když bych nechal měďáky a stříbrňáky, v tom poměru 1:100, tak by z toho vyšlo, že ceny všech komodit za zlatý budou vlastně cenou ve stříbrných mincích. Takže veškeré cennější zboží bude vyžaovat pytle stříbrných mincí. Nic moc představa.. Byl bych rád, kdyby po té mé měnové reformě :) vycházela cena poníka na oněch v LotRovi popisovaných 3-4 st. V ceníku dne stojí 30 zl. Čili se nabízí vydělit stávající cenu 10 a výsledek by byl základní cenou dané věci ve Středozemi. Cena zlaťáků by mohla být desetinásobná (tedy fakt síla, po přepočtech by se za 1zl ve Středozemi koupilo zboží za 100 zl v klasika Dndn světě) a v praxi by se prostě moc nepoužívaly. Co ty na to?
Ad ceny předmětů: Máš samozřejmě pravdu, že opravdu dobré předměty stojí už v podstatě stejně, ať se jedná o co chce, protože se platí um a čas, nikoli materiál. Ono to ostatně v podstatě platí i dnes, v pravidlech Dnd stojí, že mistrovská zbraň (dává bonus +1 k útoku) stojí o 300 zl víc. Protože ceny obyč. zbraní se pohybují od 1 do 20 zl (jsou i vyšší, ale to jsou výjimky typu obouruční meč), tak jestli dám 301 nebo 320, to už je fakt jedno.
Nicméně nějakou základní, výchozí cenu věcí si stanovit musím... nebo chceš říct, že se tví hráči spokojí s tím, že jim řekneš - nojo, dobrá pistole stojí tak 3t korun, záleží ale vždycky jak to usmlouváte? A je celkem jedno, jaký je to typ. Tomu moc nevěřím :)
Je ale pravda, já ten ceník pro naší hru moc nepotřebuju (jinak by už dávno byl hotov, že). My to fakt neřešíme, ceny běžných předmětů... myslím, že máme v hlavě už zhruba zažitý poměr cen z ceníku Dnd. Ale tak když už to bylo načnutý, rád bych to dal do kupy, třeba to někomu jinému pomůže a třeba vymyslíme něco ještě lepšího, než je v pravidlech?! :)
Autorská citace #21
11.4.2007 10:27 - Argonantus
Pro úchyly:
ten britský systém byl následující:
1 libra = 20 šilinků 1 šilink = 12 pencí
Což je základ. ALE - mělo to plno tradičních názvů a vychytávek. 1 guinea = 21 šilinků, de facto libra se zpropitným 1 crown = 2 šilinky 6 pencí (osmina libry) 1 farthing = 1/4 penny 1 sovereign - to už jsem zapoměl, mám dojem, že 5 šilinků...
Pokud je někdo nadšený účetní, pak vytvoří něco podobně důmyslného. Nicméně moje zkušenost je, že ježto hrajeme na vyšších levelech docela dost složitých hospodářských akcí (založení společnosti, úvěry, koupě nemovitostí), dost oceňuji, že náš systém je velice jednoduchý (desetinný), bez ohledu na přesný realismus.
A z dřívějších dob máme dost velkou inflaci, které se už nedokážu reformou zbavit. Doporučuji udělat drahé peníze - k pytlům zlata se stejně ještě dostanete, až budete platit válečnou výpravu a stavět město.
Autorská citace #22
11.4.2007 11:07 - Jerson
veškeré cennější zboží bude vyžaovat pytle stříbrných mincí. Nikoliv, použijí se pruty stříbra. Protě majetek něco váží. A představa, že někdo nacpe peníze, ze které se dá pořídit tryskáč, hotel a menší armáda do jednoho kufru je prostě beznadějně novověká a může nastoupit až v případě, kdy směnná jendotka není krytá ničím (leda prací lidu :-) Ano, pak je lepší mít jeden skvělý meč než padesát tisíc v jakékoliv měně.
S tou cenovou úpravou souhlasm - hráči sice přijdou o pytle zlata, ale zase jim můžeš na vhodné místo (do hluboké jeskyně daleko v horách) dát zlatou sošku, kterou nedokážou odnést ani z ní kousek ulomit :-) Poklad jako poklad.
nebo chceš říct, že se tví hráči spokojí s tím, že jim řekneš - nojo, dobrá pistole stojí tak 3t korun, záleží ale vždycky jak to usmlouváte? A je celkem jedno, jaký je to typ. Tomu moc nevěřím :) Věř nebo ne, ale zrovna pistoile prodávám podle oka a podle chuti - za 10 dolarů nebo 900 marek (přičemž kurs byl 30 marek = 25 dolarů) a hráči se občas diví, ale prostě kupují. Přesné ceny nejsou vůbec důležité, a i když jsem měl vy fantasy vzorec na výpočet ceny toho kteérho zboží (základ x kvalita materiálu x kvalita provedení x případná známost výrobce), později jsem od něj bez potíží upustil - hrát se dá i bez ceníku a zrovna Středozem mi na takovou hru přijde úplně ideální.
V mnoha filmech taky postavy neřeší, na co mají a na co ne, hobiti u Skákavého poníka taky nemusí platit (i když lze předpokádat, že za pivo i noclech zaplatili)
Osobně doporučuju spíše ceníky z pravidel vyškrtávat než je tam dávat, protože to v hráčích vytváří dojem, že pro hru je nejlepší podrobný katalog zloží s přesnými cenami, což je asi nejméně reálné a uvěřitelné ze všech možností :-)
Autorská citace #23
11.4.2007 12:13 - Rytíř
ok pánové, já vám děkuji, jdu to tedy zjednodušit.. :)
S tím, že ceník je lepší pomíjet úplně nemůžu než souhlasit, jak jsem psal, už dlouho to tak děláme.. Ale myslel jsem si, že jsme exoti, který kašlou na realitu. :))) uznávám, že to je rozhodně pozůstatek oněch sáhodlouhých katalogů všeho možného zboží v nejrůznějších hrách...
Autorská citace #24
11.4.2007 12:31 - Alnag
...dost oceňuji, že náš systém je velice jednoduchý (desetinný)...
A vůbec nejlepší je systém binární - máš na to/nemáš na to. :-)) aneb Wealth check z D20 Modern.
Autorská citace #25
11.4.2007 12:49 - Argonantus
Alnag:
na nakupování běžných věcí ti to určitě stačí; když jsi akční hrdina, tak ti peníze fakt k ničemu moc nejsou.
Ale třeba ke koupi domu nebo hradu a smlouvání to nestačí; možná jsme úchylové, ale já i moji hráči máme zvláště nakupování nemovitostí rádi; možná proto, že v reálu se to nepodaří moc často... už máme ve městě taky banku (kterou vykradli zloději, samozřejmě). To jsou všechno věci, kde se peníze hodí pro hrubou orientaci, co věci stojí.
Ale přesnost v detailu je skutečně nejen strašně protivná, ale i nereálná; ceny věcí se mění docela zásadně i v realitě. Komu nikdy hostinský nenabídl v hospodě jídlo nebo pití za nesmyslně velkou cenu, ať se přihlásí....
Autorská citace #26
11.4.2007 12:51 - Rytíř
Alnag: No, tak to je extrém! :)
Já prozatím zkusil krotce onu lehkou měnovou reformu - už je v článku. A s potěšením jsem smáznul ceny u zbraní a zbrojí ;)
Autorská citace #27
11.4.2007 12:55 - Rytíř
Argonantus: Nakupovat nemovitosti má podle mého pozorování tendence každý hráč, který delší dobu hraje nějaké to fantasy RPG. I když nakupovat je asi silné slovo.. my sme se je vždycky snažili nějak získat, koupě byla ovšem vždy až poslední možností :) Nejlepší bylo opravovat ruiny někde hluboko v divočině a pak se vypořádat s následky, případně za nějaký ten heroický čin dostat nemovitost za odměnu.. Střádat na to a pak dům či hrad fakt koupit, na to sme neměli nikdy trpělivost.
Autorská citace #28
11.4.2007 13:09 - Argonantus
Rytíř: No, u nás došlo časem k podivuhodnému zvratu; zatímco původně byly postavy houmlesáci, co prostě pobíhali po terénu a vyluxovali každý poklad, jak se sluší a patří, tak časem, když byly nahromaděné poklady investovány - nejen do lepšího vybavení, ale později i do těch nemovitostí - tak to sebou nese zvláštní zvrat; nyní jsou totiž moji hrdinové občasným cílem různých dobrodruhů nižších levelů, s prostým cílem vyplundrovat jim kasu. Člověk je často překvapen, jak je taková sehraná družina slabších postav nebezpečná a nepříjemná. Furt ve střehu! A to se samozřejmě občas stane, že je za partou cizích podnikavců něco ještě horšího; třeba ten dobrák, co jim to poradil, a co jen tahá informace o družině, a ve skutečnosti má plány daleko zásadnější....
Nemovitost má to kouzlo, že dává hrdinům možnost, aby se také o něco báli. Přijít o těžce získaný barák, to fakt nasere.
Autorská citace #29
11.4.2007 15:23 - Jerson
Cheche ... tak nevím. Moje skupina si pořídila hrad po třech letech a to vlastně jen proto, že to tak chtěl jeden z hráčů a tím jedna z postav.
Já sám jsem ve hře nemovitosti nechtěl, ale hrál jsem jen rok, tak nevím jestli je to dostačující. A moje současná skupina k tomu taky netíhne, ani po dvou letech. Možná to bude novověkem.
Autorská citace #30
11.4.2007 15:27 - Argonantus
Jerson:
Jestli jsem to pochopil, hrajete takovej survival horor, takže na podobné ptákoviny nemáte čas ("probudíte se, a vidíte, že jste se neprobudili...")
Autorská citace #31
11.4.2007 17:31 - Jerson
Ne, teď už zase ne, hrajeme detektivku s prvky hororu a sci-fi říznutou akcí. Spíše je to tím, že postavy mají kde bydlet, případně se mají kam vrátit, tedy většinou. Dominik posledně zjistil, že jeho rodina, dům ani přátelé neexistují a nikdy neexistovali (tedy, postava to zjistila, hráč ví proč to tak je)
Autorská citace #32
12.4.2007 07:01 - Rytíř
Když sem hrál hry v současnosti nebo lehké budoucnosti, tak mě nemovitosti taky nijak zvlášť nebraly... když tak nad tím přemýšlím, tak možná proto, že dneska už vlastnit nemovitost neznamená žádnou super prestiž ani skvělou ochranu.. kdežto v ala středověkém prostředí vlastnit půdu a domy, to bylo terno :) Nemluvě o hradu nebo nějaké nedobytné věži, že.
Jinak to že vlastnění hradu apod. věcí dost zásadně změní charakter dobrodružství a hry, tak o tom anni potom, to rozhodně :) Tady ve Středozemi např. je družina soustředěna kolem dvou bratrů, urozených Dúnadanů z Minas Tirith. Jeden je dědicem rodu, jeho otec je kapitánem Gondorského námořnictva, čili mají vliv i bohatství. Zatím se toulají po světě, otec je v plné síle a dává jim relativní volnost, aby nabrali zkušenosti... i tak se ovšem pár dobrodružství týkalo právě jejich postavení přímo (a samozřemě že v pozadí je to znát vlastně neustále, ohledně intrik i třeba toho, jak jim kdo pomáhá apod.)
Autorská citace #33
13.4.2007 07:54 - wraiths
koukam vy hned s hrady a baraky. ale ono koupit treba jen dobrou lod staci. :-)
Autorská citace #34
13.4.2007 18:45 - Rytíř
Bodejť by nestačilo, když ona dobrá loď cenou lecjakou barabiznu předčí! :)) Je to má dlouholetá, marná a nenaplněná touha, zahrát si taženíčko, postavičku na moři, nastoupit na loď a vyplout do neznámých dálav... kdyby byla moje, bylo by to ještě mnohem lepší, jojo ;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

ČAS neregistrovaní : 0.0016350746154785 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
ČAS 0.095456838607788 secREMOTE_IP: 18.190.156.212