O tažení

Rytíř
3.7.2007 12:55
Byli postrachem bitevních polí i osamělých poutníků po všechny věky Středozemě. Jsou obrovští, silní a věčně hladoví. A také hloupí.
Autorská citace #41
10.8.2007 10:07 - Argonantus
Alnag/Rytíř:
To jsme sklouzli už hodně daleko; zřejmě znáte profesora Campbella a jeho Hero´s journey. Problém je v tom, že ježto jiné věci mne vlastně přestaly dávno zajímat, a čtu pouze jen hero´s journey, od Gilgameše přes Artephia k Maestru Sartorimu, a myslím, že páně profesorovy závěry jsou silně zjednodušené.
Tolkienův patent je rozvoj postavy čili "nárůst levelů"; odtud plyne další moje teorie, že levely jsou daleko podstatnější znak RPG, než rolleplaying (a teď jsem jinde právě mrtvej). Tolkien tohle prostě miloval; levely u něj proto nenabírá jen hlavní Hrdina, čili Frodo, a další hobiti, ale vpodstatě kdekdo - například zrovna Gandalf, kterého v Hobitovi nažene na strom pár blbejch vlků, ale na konci už je fakt hustej (nevím, jak to říct lépe). Platí to víceméně i pro enemíky; nazgúlové například nabydou létacích schopností (já vím, mají jiné potvory - ale ono to například může být vysvětlení i těch rozporných informací o jejich síle). Sauron v Pánovi prstenů mi taky připadá vytuhlejší, než v písni o Tinúviel. Stejně tak Saruman zdokonaluje skřety. Zkrátka, myšlenka, že na straně zla jde věda taky furt kupředu, není žádný můj nápad, ale prostě jsem ji šlohl.
U Tolkiena je to ovšem komplikováno druhým základním principem, který šlohl zase on ze středověku - že dnešní poměry jsou úplné houby proti tomu, co bejvávalo; jsme jen trpaslíci na ramenou obrů; proti hrdinům Prvního věku jsou ti dnešní saláti.
Smíšením těchto tří protichůdných a do jisté míry vylučujících se věcí vznikl Gandalf; 1) je to sice Mentor, jak se sluší a patří, který vede Froda a ostatní, 2) ale rozhodně nesedí někde na prdeli, ani v průběhu děje nezahyne (jak by se na mentora - třeba v Číně - slušelo), nýbrž pěkně class/leveluje s ostatními 3) a zároveň je pozůstatkem těch báječných onačejších časů v dávnověku, takže jeho levely nejdou plynule nahoru, ale tvoří komplikovanou křivku.
Z toho plyne jistá Gandalfova neřešitelnost, se kterou si zjevně nevěděl rady ani autor, pročež nám hodně dlouhé kusy Gandalfova života zmalčel. Nenapadá mne mezi světovým Mentorstvem žádná Gandalfova obdoba.
Autorská citace #42
10.8.2007 10:25 - Rytíř
Uff, debata se nám pěkně spiráluje od věcí napsaných k věcem sdělovaným přes věci zamýšlené.. Nicméně, je to osvěžující, koukat zas po nějaké době na lorda LotRa kapínku jiným okem! :)
btw, Argo, já o Heroes journy slyším dneska fakt prvně, jméno Campbell je mi pouze povědomé.. mám prostě mezery, vím o nich ;) a na nápravě pracuji jen nárazově a nedůsledně :))
Ten odkaz na Greenbooks je dobrej, Alnagu.. díky.
Koukám, že součástí teorie Monomýtu je i problematika návratu hrdiny po skončení mise do běžného života. To se mi lábilo u Tolkiena už od začátku, že se tomu nevyhýbal a naopak, zgustnul si na tom.. a krásně tím vlastně ukázal, čím se takový hrdina liší od "normálního" člověka. Hobiti jsou sice po návratu domů tvrdší a zdatnější i po stránce bojové, ale hlavní změna spočívá v jejich sebevědomí a přístupu k věci - nečekají až to někdo udělá, konají sami.. rázně a dobře.
A taky ukazuje, že některé zážitky mohou být už příliš silné, takové, že je ani čas nezhojí.. ovšem on nám nabídl Valinor a dal Frodovi možnost do něj odplout. Se holt někdo má :)
Autorská citace #43
10.8.2007 10:41 - Argonantus
No, dávám na zvážení, zda tohle téma přece jenom neoddělit; někde těsně za nebo před Chrochtou, protože přesahuje rozměry nejen Bestiář, ale i Tolkiena, Ardu, RPG, literaturu, příběhy... možná i samotné umění.
Alnag zná ten canc o příběhu; s Campbelem mne seznámil o dost později až bratr, který pod jeho vlivem dospěl k závěru, že všechny monomýty jsou stejné, a tudíž nemá cenu se jimi zabývat. Nechci Campbellovi křivdit, ale mezi řádky cítím jistou přezíravost moderního vědce, který všechno ocedulkuje, vrazí do vitríny a má to vyřešené. Taxonomicky popsat a zařadit balroga, a setkat se s ním jsou prostě dvě odlišné věci...
U mne to posílilo dávné podezření, že ježto jsou všechny monomýty stejné, zřejmě jsou jedinou podstatnou zprávou, jakou lidstvo vymyslelo, a tudíž jsou tím jediným, čím se má smysl zabývat. Takže jinou literaturu moc nečtu, na jiné filmy nechodím a jiné RPG nehraju. (Komu není proti mysli rpgf, ať se staví na Tajemství katedrál; tam je vidět, k jakým šíleným koncům tyhle věci vedou; po mojí poslední hrůzné poznámce se rozhostilo zaražené ticho).
Autorská citace #44
10.8.2007 14:15 - Rytíř
Je velká otázka jak dlouho s takto osvíceným a všeobjímajícím tématem vystačíme.. pokud to bude vypadat že jo, něco s tim provedem ;)
Nebojím se toho, že by sebelepší vědecký popis něčeho tak prastarého a lidem blízkého, jako je vyprávění příběhů, mohl nějak poznamenat náš zážitek z nich.. Ať už by jim autor byl nadřazen anebo naopak byl v jejich vleku. Souhlasím, že je velký rozdíl něco popisovat a něco prožívat - to je např. jako u milování, že ;)
(na Tajemství katedrál jsem kouknul, ale zaražené ticho moc nechápu, patrně z důvodu neznalosti souvislostí.. historii předtím jsem nenačítal).
Autorská citace #45
10.8.2007 14:27 - Alnag
No samozřejmě, že monomýty jsou podstatnou zprávou. Je to zpráva o lidském životě o dospívání a zrání já. O rizicích a nástrahám a cestách jak se s nimi vypořádat a realizovat se. To je sakra podstatné.
Autorská citace #46
11.8.2007 14:44 - Chrochta
to Rytíř: Glorfindel můj zvláštní oblíbenec není, a všechno mnou napsané si můžeš dohledat v Profesorových knihách nebo knihách schválených Profesorovými dědici :).
Teď mne napadlo, nebyla tohle náhodou původně debata o obrech?
Autorská citace #47
12.8.2007 00:36 - LZJ
Rytíř píše:
Gandalf je ... mocný duch, Maia, který na sebe jen vzal podobu člověka.. a v běhu těžkých, dlouhých let spolu s ní nabral i starosti a "malost" smrtelníků.
Když to napíšeš takhle, tak to velmi připomíná známou křesťanskou historku, jak Bůh stvořitel přišel na svět v podobě člověka - pojmenovali ho Ježíš a někteří o něm říkali, že je Christos respektive Mesiah.
K těm velitelským schopnostem: V nových příručkách DnD jako např. Complete Warrior je něco podobného použito. Jsou to taktické featy, které navozují situaci, kdy oddíl něco společně trénuje a pak je v tom lepší. Jsou popsané různé a mají zvlášť prerekvizity pro trénované a pro trenéra. Mě to nepřišlo moc užitečné pro klasické RPG, které těží ze spolupráce různých postav. Ale pro nepřítele by se to mohlo hodit. Vůbec v těch nových knihách přicházejí Wizardi občas i s novými principy pravidel.
Autorská citace #48
12.8.2007 15:01 - JackPhoenix
Pokud jde o velitelské schopnosti doporučuji povolání Marshal a jeho aury z Heroes of battle (nebo kde to je).
Autorská citace #49
13.8.2007 08:34 - Rytíř
LZJ: Hm, pravda, z tohoto úhlu pohledu to tak naozaj vyzerá.. já jsem křesťanstvím a jeho symbolikou takořka nepoznamenán, takže ho v Tolkienovi bez vědomé snahy vůbec nevidím. A i když pak díky někomu třeba ano, vůbec mi to nevadí ;)
Ad taktické odbornosti - ano, znám. Ale zrovna pro účely velení a bonusům slabých jednotek mam pocit, že určeny nejsou? Naopak, ty jsou přece pro mocné hrdiny, schopné jednotlivce.. Ale podívám se tam, stejně jako na aury maršála, díky za tipy ;)
Autorská citace #50
13.8.2007 17:39 - LZJ
Rytíř: Onö je podobných historek víc. Budhisti a hinduisti mají své Bódhisattvy, tedy vysoce vyvinuté bytosti, které se už vymanili z kola samsary a mohli by se hřát v Nirváně, ale dobrovolně se vtělili do našeho hmotného světa a pokračují ve své existenci.
Autorská citace #51
14.8.2007 08:14 - Argonantus
LZJ:
Ono je těch souvislostí s Biblí daleko víc, například ten balrog coby klíčový quest pro Gandalfa, nebo vzbouřený Vala Melkor; jednou jsem slyšel označit Pána prstenů za "katolickou knihu." Je to tam, ale mnohem jemněji a nenápadněji, než Narnie šíleného kolegy C.S.Lewise, což je skutečně těžká nalejvárna (kde už jen chybí, aby u Aslanových promluv byly takové ty hvězdičky a značky *Matouš, 2,5).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

ČAS neregistrovaní : 0.0011091232299805 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
1 až 20 z 25 >
ČAS 0.069315910339355 secREMOTE_IP: 44.203.58.132